«Інтернет: ти раб чи господар»

Результати дослідження ситуації інтернет залежності, кібербулінгу та ризикованої поведінки серед школярів м. Запоріжжя

 

Фахівці Клініки, дружньої до молоді провели аналіз ситуації з питань інтернет залежності серед дітей, підлітків та молоді м. Запоріжжя. Для цього було проаналізовано число користувачів в «небезпечних» групах соціальних мереж. Другим етапом проведено анонімне анкетування школярів та молоді в віці від 10 до 18 років. Анкета складалася з 19 питань, які торкалися питань часу, проведеного в інтернеті (у т. ч. соціальних мережах), схильності до кібербулінгу, ступеня впливу віртуальних друзів та спільнот на самооцінку і формування ризикованої поведінки у дітей.

В анонімному анкетуванні взяли участь 1007 дітей від 10 до 18 років наступних навчальних закладів: Комунальний заклад «Запорізька спеціалізована школа-інтернат I-III ступенів «Козацький ліцей»; Запорізька спеціалізована школа I- III ступенів №100; Запорізька гімназія №45; Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №30; Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №29; Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №32; Запорізький колегіум «Мала гуманітарна академія»; Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №92.

 

Отримано наступні результати:

 

 Час перебування в інтернеті

 

46 % дітей віком 10 - 12 років перебувають в інтернеті від 1 до 3-х годин на день. Старші, від 14 до 18 років у 25% знаходяться в інтернеті більше 3-х годин і у 30%, як тільки з'явилася вільна хвилина.

 

Перебування в соціальних мережах

Більш ніж половина дітей від 10 до 18 вказують на те, що вони заходять в соціальні мережі, як тільки з’являється вільна хвилина.

Хочемо зазначити, що на сьогодні існує дуже багато популярних соціальних мереж, про які багато хто з дорослих навіть не знає.

 

 Підтримка в групах соціальних мереж

 63% дітей віком від 10 до 16 років вказують на те, що підтримка і цікаве спілкування в соціальних мережах дуже важливі для них. Старші діти, 17-18 років відповіли, що ця підтримка та спілкування вже не є такою значущою для них.  

 

Чим більше підписників, тим краще

Щодо ситуації з кількістю підписників та друзів, виявлено наступне: 51% дітей 10-12 років вважає, чим більше підписників, тим краще. З віком ця тенденція зростає і вже з 13 - 15 років відсоток досягає 55%, а з 17 - 18 років -73%. У психологічному плані ця кількість вказує на їх популярність, значущість, авторитетність, що в свою чергу підвищує, або занижує їх самооцінку та впливає на соціальне положення серед однолітків та друзів.

Лайки показник моєї популярності

55-65% опитаних вказали на те, що лайки не є для них показником популярності. Але, аналізуючи вище вказані результати, можна припустити, що ці відповіді не є повністю правдивими і вагомість лайків для них набагато вища.

 Поганий коментар може зіпсувати настрій

Найбільший вплив на погіршення настрою, або зниження самооцінки цей фактор має у віці 10-13 років. З віком відзначається тенденція до зниження значущості поганих коментарів. Це пов’язано з віковими психологічними особливостями функціонування нервової системи.

Мають фейковий акаунт

В 10 -12 років близько 12 - 17% дітей зареєстровані в соціальних мережах під вигаданим ім’ям, а з 13 до 18 років це вже 30% опитаних. Такий акаунт дає їм змогу безкарно писати будь-які коментарі, реєструватись в «заборонених» та «аморальних» групах і т. п.

Мають віртуальних друзів

Вже у 10 - 11 років до 39% дітей мають від 1 до 5 віртуальних друзів, а 14% з них - понад 5. Підлітки 12 - 15 років вже у 47% випадків мають від 1 до 5 віртуальних друзів і 15% понад 5 друзів. В 16 - 18 років відзначається незначна тенденція до зниження кількості віртуальних друзів. Звертаємо увагу, що віртуальними вважали лише тих друзів, з якими у реальному житті ніколи не зустрічались і не мають спільних знайомих.

Довіра віртуальному другу (можуть поділитися секретами, фото, особистими даними і т. п.)

Максимальний рівень довіри виявлено в опитаних віком від 12 до 16 років.

Зустріч з віртуальним другом

В анкеті було надано декілька варіантів вирішення ситуації: «Я отримав запрошення на зустріч від віртуального друга». Запропоновані наступні відповіді: пораджусь з батьками, піду на зустріч один, піду на зустріч з другом/подругою та проігнорую запрошення.

 Шокуючим виявився той факт, що вже 3% дітей віком 10 років підуть на зустріч з віртуальним другом, не порадившись з батьками чи друзями. Починаючи з 11 до 16 років цей показник збільшується до 19% і в 17 - 18 років відзначається незначна тенденція до зниження - 15% опитаних.

Наступний факт також неприємно здивував, виявляється, що ігнорувати зустріч з віртуальним другом будуть лише 8% у 15 років та 26% у 10 років. Всі ж інші або запросять друга/подругу, або порадяться з ким-небудь, але все одно підуть на цю зустріч.

 

Коли мене висміюють в інтернеті

Приблизно однакова кількість опитаних дітей (13-31%) в рівній мірі потрапляли в ситуацію висміювання в інтернеті.

 

Я інтернет залежна/залежна

Від 21 до 34% дітей позитивно відповіли на це питання і вважають себе інтернет залежними.

Проаналізувавши результати опитування, можна припустити, що цей відсоток значно вищій. А отже не можна ігнорувати ці питання і потрібно шукати шляхи та способи розв’язання проблеми інтернет залежності, булінгу, ризикованої поведінки дітей, підлітків та молоді.

 

Завідувач відділення медичної допомоги підліткам та молоді «Клініка, дружня до молоді» Гребенюк Лариса Василівна

Психолог відділення медичної допомоги підліткам та молоді «Клініка, дружня до молоді» Кірєєнкова Анастасія Юріївна

 


Поделиться ссылкой на эту страницу:
Оставить отзыв